Dag 12: møbeltjes kæken!

Afstand: 725km

Tijd: 8:15 - 17:30

Daglicht: 8:30 - 16:00

Temperatuur: 11 - 13

Om 7:00 uur uit de veren en een prima ontbijt met ei en bacon naar binnen geschoffeld. Omdat we gisteravond weer lekker wat bier naar binnen hebben staan gooien, voelde het hoofd deze morgen wel wat houterig. Maar ja, gewoon gaan sturen; hoofdpijn zit namelijk tussen je oren!

Vandaag was de saamhorigheid van de afgelopen week ver te zoeken. Niet dat dit per se een negatief ding is, helemaal niet! Nee, vandaag reden we weer over schone snelwegen en dergelijke. Veel spanning kende de rit dus ook niet. Iedereen kan zich in deze omstandigheden weer prima zelf redden. Wij zijn enkel met de Brownies de weg op gegaan, omdat dat stiekem toch wel gezellig is en omdat zij ook wel aardig aan onze rijstijl gewaagd zijn. De Klaaikluten besloten om een beetje uit te slapen, Miles Away wilde via Göteborg rijden en De Dutchies waren ook wat later op pad!

Dat in Zweden mooie plaatsnamen voorkomen hadden we al eerder door. Naast Jokkmokk en Ede reden we vandaag langs Kloten! Je zal er maar wonen..

De voornaamste wegen welke we overbrugde waren snelwegen, dus lekker plankgas! Overal net even harder dan toegestaan, schoot het nog enigszins op ook. Lekker de oud Zweedsche beuk erin! Het fijne was ook dat we weer dingen gingen herkennen. We reden na een bepaalde tijd namelijk weer over dezelfde wegen als dat we op de heenweg deden.

Ons hoogtepunt van de dag was het bezoek aan grote blauwe blokkendoos, welke beter bekend staat als de Ikea. Een Ikea in het land van de herkomst! Hoe leuk is dat?! Nou, niet leuker dan thuis! Ook vrij suf eigenlijk. Wel even lekker gehaktballetjes zitten kauwen, want dat hoort in Ikea. Verder is het assortiment PRECIES hetzelfde. Dus mensen, ga niet voor de Ikea op vakantie naar Zweden. Raden wij bij deze af!

Op moment dat we in de Ikea waren kregen we een vervelend bericht van onze eerdere club-maatjes Miles Ahead. Zij waren dus via Göteborg gegaan om even de stad te bekijken. We kregen bericht van ze terwijl ze op het politiebureau zaten. Hun auto bleek in een parkeergarage opengebroken te zijn! De ruit was ingeslagen en er waren allerlei spullen uit gestolen.

Even later kwam nogmaals een slecht bericht binnen; onze andere club-maatjes De Klaaikluten stonden stil langs de weg. Hun auto maakte een raar geluid en besloten maar niet verder te rijden. Het voordeel bij hun was dan wel dat ze evengoed al langs familie zouden gaan die in de buurt van Kopenhagen woonde, waar ze nog maar op 40min van verwijderd waren! Erg jammer dat deze dingen op het laatste moment nog moesten gebeuren!

Wij hebben de avond in Kopenhagen doorgebracht in een restaurant waar we een super lekkere steak hebben gegeten! Afsluitend nog een klein biertje in het hostel met wat anderen van de Noordkaap Challenge. Nu maar lekker naar bed; morgen weer een lange dag voor de boeg. De reis naar huis!!