BMW Driving Experience

6 november 2015 - Zandvoort, Nederland

Vandaag waren wij uitgenodigd door Slotemakers BMW Driving Experience in Zandvoort ter voorbereiding op onze reis! Hieronder lees je onze ervaringen.

De baan

Rond 9.00 kwamen we aan in Zandvoort en werden we gelijk hartelijk ontvangen door de jongens van Slotemakers, er werd gelijk voor koffie gezorgd en na het invullen van het nodige papierwerk gingen we gelijk de theorie in. Na een korte inleiding van onze instructeur Rogier gingen we gelijk de baan op! We waren met z'n drieën dus dat betekent dat we veel rijtijd hadden, extra leuk dus!

Na een korte verkenningsronde over het parcours was Edwin het eerste aan de beurt om de uitwijkproef te doen. Hierbij moesten we met ongeveer 45km/h paaltjes ontwijken en daarna de auto weer onder controle krijgen. Klinkt simpel toch?

Alleen deze auto's zijn aangepast om deze uitwijkproef zo realistisch mogelijk te maken, de achterbanden hebben geen profiel en de baan is spiegelglad! Toch ging het hem prima af! Daarna was Robbin aan de beurt. Na een aantal keren oefenen lukte ook hem het prima! We weten nu allebei wat we moeten doen als we in een slip raken. Handig voor over 4,5 week!

Zo hebben we nog een aantal variaties op bovenstaande oefeningen gedaan, onder andere gevarieerd met snelheid en de verschillende instellingen van de BMW 116i DSC(Dynamic stabilty control). Hiermee kun je zelf bepalen hoeveel de veiligheidssystemen ingrijpen in 5 of 6 gradaties.

De auto

Hierna was het tijd voor de perfect verzorgde lunch. Soep en kroketten, nou, dan zijn wij tevreden!

Na weer een kort stukje theorie gingen we met de 'gripauto' op pad. Deze hebben wel normale banden zoals je ze op je eigen auto hebt. Hiermee gingen we proberen op te zoeken wat het punt is dat de ABS ingrijpt, zodat je kunt remmen zonder dat de ABS in werking treedt! Wanneer je dit beheerst, zal je een kortere remweg hebben. Maar.. Dat is nogal een uitdaging, want je trapt gauw te hard! Ook hebben we een klein stukje gedrift op de cirkelbaan. Dat lijkt lastig, maar als je de truc eenmaal doorhebt valt het wel mee en is het erg leuk om te doen!

Na een kop koffie weer terug de 'slipauto' in. We moesten nu alles tegelijk toepassen leek het wel. Dus remmen, uitwijken en daarna de slip en de tweede slip opvangen. Dat was gaaf en ging lekker. Op gegeven moment was Robbin even helemaal de weg kwijt, maar hij maakte dat later weer goed. Edwin was ook lekker bezig en had zelfs twee volwaardige 360's gedraaid!

Tot slot mochten we nog met onze vertrouwde Lupo de baan op. Blij dat we dat hebben gedaan, bij de eerste remproef kregen we een foutmelding van de ABS. Blij dat dit nu in Nederland gebeurt en niet ergens onderweg natuurlijk. Nu kan er nog naar gekeken worden.

Kortom, wij hebben een topdag gehad! We hebben lol gehad en iets van opgestoken. We weten in elk geval wat we moeten doen als er iets onverwacht gebeurt. Nu maar hopen dat we ook zo handelen!

Jongens van Slotemakers, ontzettend bedankt voor de topdag!

Rogier in het speciaal voor de goede en gezellige instructies!

En tot slot nog Ron, hij was de 'derde man', jij ook bedankt voor de gezelligheid!

Groetjes,

Edwin en Robbin