Dag 3: Flitspaalvalley & Schnee!!

11 december 2015 - Taivalkoski, Finland

Route: Helsinki - Taivalkoski

Afstand: 757km

Tijd: 11.15uur (10.15 - 21.30)

Eindelijk… na een hobbel-de-bobbel vaartochtje om 10.15uur (Finse tijd) de boot af! Bij Team Brownies hebben wij een navigatie kunnen regelen, zij hadden WEL een backup mee… slim! Vandaag zijn wij de gehele route met hun opgetrokken. Nu we het hoge noorden gaan naderen is team-up namelijk een goed idee. Een grappige kanttekening: hun dochter vaart samen met gebroeder Patrick Bres op de 7 Provinciën.

Eerst dwars door Helsinki op zoek naar de snelweg, want je raadt het al, we wilden snel weg! De snelweg was fijn rijden, maar het plezier werd ons iets te snel ontnomen. Vervolgens hebben wij zo’n 350km ALLEEEN maar rechtdoor gereden over een 80-weg, waar om de haverklap een flitspaal opgesteld stond, wij hadden dit natuurlijk al gauw omgedoopt tot Flitspaalvalley…!

Rond 15.15uur was het opeens donker en na ongeveer 500km begon de sneeuw op te doemen; op het begin een beetje in de berm, wat zich langzaamaan overal ging bevinden. In het begin vonden we het toch stiekem wel een beetje spannend. Daarbij kwamen we ook op echt pikdonkere plekken zonder straatverlichting.. Dus gauw verstralers aan, want alles om ons heen was echt zwart!

Even verderop zijn we gestopt om te tanken, waar we ook met de rem en gaspedaal hebben kunnen spelen. Zo konden we ondervinden hoeveel grip we daadwerkelijk hebben op sneeuw en ijs. Dit viel ons niks tegen.

Bij de benzinetank stopte even later team Hella ook en zijn er een aantal vette foto’s van ons, samen met het paradepaardje ‘de Lupo’ gemaakt. Toevalligerwijs kwamen twee dames aangereden, half verkleed als kerstvrouw. Team Hella moest als challenge met de kerstman, hun bolide en alle reclame-toestand op de foto. Dus hebben ze gelijk maar afgetikt, waarna we met zijn allen nog even op de foto zijn gegaan.

De reis in konvooi van 3 auto’s vervolgd naar eindbestemming Taivalkoski. Dit verliep verder soepel, nu gewend was aan de winterse omstandigheden op de weg. Vlak voor aankomst hebben we ons eerste rendier gespot. Die suffe liep gewoon in zijn eentje een beetje over de weg te lopen.. wat een gekkie!

Om 21.30uur eindelijk aangekomen op de eindbestemming, stond een toffe cabin ons op te wachten waar we samen met Team Brownies ingetrokken zijn. Daarnaast stond er ook een warm happie klaar zodat we konden aanvallen. Deze avond niet te gek gemaakt, want ook wij worden weleens moe.. Dus gaan een nacht van 8uur tegemoet, zeer fijn!

Graag willen wij onze lezers motiveren om een challenge in te dienen via http://www.teamarcticdonkeys.nl en dan challenges! Ook is een gewone donatie altijd welkom!

1. Wendy Everduim:
    12 december 2015
    Zal weer met smart te wachten op jullie blog. Fijn dat jullie weer veilig op de tussen bestemming zijn aangekomen! Goed bezig mannen en Weltrusten!
  2. Johan Eeken:
    13 december 2015
    Hebben jullie al gezwommen? Ik bedoel dan natuurlijk in buitenwater. Als jullie op de terugweg weer langs Helsinki komen nodig(daag) ik jullie uit bij de winterzwemclub in Sipoo.
  3. Johan Eeken:
    13 december 2015
    Te vroeg geroepen. Ik zie nu dat jullie via de westkant van de Oostzee weer teruggaan. O.k. dan €50,- als het team het 10 seconden uithoudt in een 'avanto'. Deal?
  4. Oom Theo:
    14 december 2015
    Hey Robbin en Edwin....wat een avontuur tot nu toe, heb al bijna spijt dat ik niet ben meegegaan, had dit misschien ook wel mee willen maken, alleen al voor het Noorderlicht. Mooi dat de Lupo zich zo kranig houdt en passen jullie wel een beetje op ☝hou jullie haaks en er is ook nog een terugweg, dus voorzichtig aan. Hoe moet dat nu met The Force Awakens of zijn jullie dat?
  5. Fop:
    15 december 2015
    ennuh posten jullie ook effe die flitsfoto ?!?